Zachrání e-paliva evropský automobilový průmysl?
Auta se spalovacími motory se tak budou moci registrovat i po tomto termínu, ale budou muset používat výhradně syntetická, tzv. uhlíkově neutrální paliva. Je čas jásat?
Jak se vlastně „uhlíkově neutrální“ e-paliva vyrábějí? Tzv. e-fuels, tedy „obnovitelná syntetická paliva“ by, například podle tvrzení firmy Bosch, měla být od roku 2030 na pumpách k dispozici v ceně cca 1.20 EUR za litr. To zní dobře, že? Tak skvělé to však skutečně není.
K výrobě e-paliv se používá elektřina, nejlépe obnovitelná. Technologicky při výrobě dochází k rozdělení vody na vodík a kyslík. Vodík se pak spojí s oxidem uhličitým a vyrobí se z něj kapalné uhlovodíky, jako je nafta, plyn (metan) nebo letecké palivo. E-paliva sice mohou být velmi nízkouhlíková, pokud se vyrábějí z obnovitelné elektřiny, ale nemohou být zároveň nízkonákladová.
Proces výroby e-paliv je ze své podstaty neefektivní, v nejlepším případě přeměňuje na kapalná nebo plynná paliva polovinu energie, pomocí níž je vyráběna. I když se náklady na větrnou a solární elektřinu postupem času snižují, energie stále něco stojí a tyto náklady jsou v podstatě umocněny nízkou výtěžností výroby e-paliv. Ani zařízení není levné. Elektrolyzéry používané k rozkladu vody na vodík a kyslík jsou notoricky známé svou vysokou cenou.
Někteří analytici se domnívají, že ceny elektrolyzérů v příštích desetiletích klesnou, ale realisticky lze předpokládat, že obnovitelná e-paliva budou v roce 2030 stát nejméně 3 nebo 4 eura za litr. Což skutečně nevypadá jako svatý grál, který zachrání spalovací motor.
Můžeme očekávat, že 48 % energie z obnovitelné elektřiny se ztratí při přeměně na kapalná paliva. Problém se ještě zhoršuje tím, že podle různých studií se 70 % energie v těchto palivech ztratí při spalování, což znamená celkovou účinnost cca 16 %. Převážná většina energie ze slunce nebo větru tedy zmizí.
Změna pohledu EU na budoucnost evropské automobilového průmyslu tedy není revolucí v myšlení dogmatických úřadníků. Jde jen o otevření druhé cesty pro budoucí automobilitu. Budeme mít elektroauta a zůstane možnost používat nově vyrobené automobily s pohonem na syntetická paliva.
To je jistě dobrá zpráva pro autoprůmysl, který se nebude muset zbavit svého tradičního pilíře a vydat se jedinou cestou – přeorientovat se stoprocentně jen a pouze na výrobu elektroaut. Cestou, která se může, a mnoho indicií tomu nasvědčuje, ukázat jako slepá. Jak dobrá zpráva to je pro majitele vozů se spalovacími motory ukáže čas.
Každopádně se zdá, že se zejména osobní autodoprava, která se posledních 70 let demokratizovala do té míry, že téměř nepotkáte rodinu, která by nevlastnila osobní vůz, často i dva, stane po letech opět luxusem. A to je, obávám se účelem evropské politiky.
S jistotou si to budeme moci říci nejpozději kolem roku 2030, až budeme u pumpy tankovat litr syntetického „benzinu“ za ne méně než 80, ale spíše 100 Kč.
Kateřina Kešnerová
Jací lidé mají kontrolovat Českou televizi?
Na sociálních sítích jsem narazila na seznam kandidátů do Rady České televize. Seznam obsahuje dost zvláštních až bizarních jmen. Dvě z nich mě ale opravdu zarazila, byť každé jiným způsobem.
Kateřina Kešnerová
Síkela za naše miliardy nakoupil klimatickou katastrofu
Je to jen pár týdnů, co ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela halasně oznamoval, že stát nakoupil plynové zásobníky a taky společnost Net4Gas dohromady za víc než 40 miliard. O plynu mluví neustále. Teď mu ale asi zaskočí.
Kateřina Kešnerová
Komu slouží ekoaktivisté?
Ekologičtí aktivisté dnes opět protestovali. Tentokrát jim vadí ČEZ, Komerční Banka, Daniel Křetínský i energeticko-klimatický plán. Komu naopak svými aktivitami pomáhají?
Kateřina Kešnerová
Jak Čína předběhla Západ
Brusel oficiálně zahajuje vyšetřování pekingských dotací na elektromobily na jehož konci se očekávají cla na jejich dovoz ve výši kolem 40 %.
Kateřina Kešnerová
Proč Brusel tlačí soláry a větrníky hlava nehlava?
Evropský parlament schválil nový cíl pro obnovitelné zdroje energie. Do roku 2030 by měl být jejich podíl na celkové spotřebě v EU ve výši 42,5 procenta oproti dosavadním zhruba 22 procentům. Podle odborníků je to neproveditelné.
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média
Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...
S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti
Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“
Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...
VIDEO: Bouřka strhla na lidi v Bombaji obří billboard. Desítky jich uvěznil
Nejméně osm lidí zahynulo v indické Bombaji po pádu obřího billboardu, který v pondělí strhla...
Američana zadrželi v Istanbulu s 1 500 štíry a pavouky, přitom měl povolení
Turecká policie zatkla muže, který se podle ní pokoušel ze země propašovat vzácné jedovaté pavouky...
Že necítíš prsty? Nevadí. Decimovaná Ukrajina drží ve službě nezpůsobilé muže
Mnoho ukrajinských vojáků, kteří utrpěli v boji trvalé poškození zdraví, považují armádní lékaři za...
Polští vojáci ztratili odstřelovačskou pušku, pátrá po ní i kontrarozvědka
Polští vojáci z jednotky územní obrany při víkendovém cvičení ztratili odstřelovačskou pušku, jakou...
Pronájem výrobního/skladovacího areálu Sněžka
Jugoslávská, Náchod - Staré Město nad Metují
- Počet článků 38
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1293x